
Myynti matelee – miksei se matele kaikille?
Haastava markkina ei pysäytä kaikkia. Mikä erottaa menestyvät myyntitiimit muista? Jani Ojala palasi sapattivapaalta ja huomasi, että haasteista huolimatta kauppa käy koko ajan – kyse on vain siitä, miten myyntitiimi toimii.
Terve taas! Palasin seitsemän kuukauden sapattivapaan jälkeen uuteen rooliin NBO:n kaupallisena johtajana. Keskityn nyt kokonaisvaltaiseen kaupallisen toiminnan ja myynnin omistajuuteen yksittäisten asiakkuuksien sijaan. Mielenkiintoni asiakkuuksiin silti säilyy, koska asiakkaat ovat tärkein asia yrityksen arjessa. Poissaolollani saavutettiin kaksi tärkeää etappia: allekirjoittanut latasi akkunsa, ja NBO:n prosessit hioutuivat palvelemaan asiakkaita entistäkin paremmin.
Mutta asiaan. Myyntiammattilaista ei ole koskaan haastettu kuten viime vuosina. Korona, inflaatio, Ukrainan kriisi ja moni muu asia on ajanut asiakkaat ostovarovaisuuteen. Käsien levittelijöiden määrä on vuosi vuodelta kasvanut: ”Ei tässä voi mitään tehdä, koska kukaan ei osta mitään.” Tämä on virheellinen ajatus ja haitallinen tekosyy!
Päätöskellunnan sietämätön keveys
Markkinassa ostetaan koko ajan. Ainoastaan päätökset ostoista ovat alkaneet kellua ja siirtyä. Tarve ei ole kadonnut mihinkään.
Mitä siis pitäisi tehdä? Mikäli aloittaa käsien levittelyn ja käyttää markkinan muutoksia keppihevosena oman myynnin toimettomuudelle, pääsee ainoastaan laskevien käyrien ja häviäjien joukkoon.
Mitä menestyvät myyntitiimit tekevät toisin?
- He mukautuvat ostokäyttäytymisen muutoksiin
- He ovat asiakkaan pulssilla ja saatavilla jatkuvasti
- He luottavat toimiviin ratkaisuihin kokeilujen sijaan
Jos organisaatiosi on tähän asti pärjännyt "luukuttamalla", nyt on viimeistään aika uudistua.
Mitä ostajat arvostavat?
Ostaja ei tykkää pommittamisesta, vaan ihastuu valmistautumisesta, ammattitaidosta ja ongelmanratkaisukyvystä. Ostaja haluaa, että häntä kontaktoidaan oikeaan aikaan, kun ostoikkuna on auki. Hän kaipaa myös faktoilla perusteltua rohkaisua päätöksilleen.
Yksittäinen ostaja on harvinaisuus. Hankinnat päätetään tiimeissä, ja se, joka hurmaa koko tiimin, on vahvin kandidaatti yhteistyökumppaniksi. Tällaiseen operointiin tarvitaan aikaa ja skalpellia, ei lapioita.
Sosiaalinen media, markkinointi, kampanjamainen lähestyminen ja tutustumistapaamiset toimivat taustatukena, mutta menestyminen vaatii henkilökohtaisuutta ja hands on -otetta.
Jos olet sortunut ”keppihevos-ajatteluun”, katsele hetki ympärillesi: Kauppa käy olosuhteista riippumatta koko ajan, ja jostain syystä muut klousaavat kauppoja samalla kun oma organisaatiosi nuolee näppejään. He tekevät jotain toisin!
NBO:n ratkaisu haastaviin aikoihin
Olemme jo yli 12 vuotta kehittäneet palveluitamme vastaamaan ostokäyttäytymisen muutoksiin. Tekemisemme on kehittynyt ja optimoitunut valtavasti, ja parhaillaan päivitämme kaikki materiaalimme vastaamaan nykyistä toimitustamme. Toimitamme ainoana Suomessa mainiota ratkaisua, ja raotan sinulle nyt esirippua tuleviin uudistuksiin.
Ydintekemisemme ja asiakasmissiomme on sama: olemme ulkoistuskumppani, joka auttaa asiakastaan myymään enemmän samalla tiimillä. Olemme tehneet siitä läpinäkyvämpää ja sujuvampaa. Tekijäprofiiliamme on hiottu jo vuosia, ja kaikki työntekijämme ovat ammattitaitoisia myynnin asiantuntijoita, eivät pelkkiä ”buukkareita”. Lisäksi he ovat keskivertoa B2B-myyjää analyyttisempia ja järjestelmällisempiä.
Rakensimme noin seitsemän vuotta sitten NBO Dashboard -alustan, koska havahduimme siihen, että Excel ei riittänyt moniulotteisen ja kompleksisen työmme seurantaan. Asiakkaiden kanssa tehdyn kehitystyön myötä alusta on muuttunut osaksi arkipäivää. Se mahdollistaa reaaliaikaisen seurannan ja ohjaamisen ulkoistusyhteistyölle, sekä investoinnin tuottosuhteen ja työn edistymisen mittaroinnin CRM-järjestelmiä paremmin. Kun samaan aikaan pidämme CRM:n ajan tasalla, syntyy voittava yhtälö!
Olemme yhdistäneet tekoälyn järjestelmäämme ja hämmästyneet siitä, miten kriittisen tärkeitä asioita se osaa datasta osoittaa. Olemme testanneet sitä ihmiskumppaneita vastaan ja todenneet sen voittavan joka kerralla.
Mitä saat NBO:lta?
Vaikka ajat ovat vaikeita ja myynti takkuaa, sinun ei tarvitse tuskailla. Kauppa käy, joten riittää, että huolehdit, että myyntitiimisi toimii klousaamista vaativalla tavalla.
Kun käytät NBO:ta, hurmaamme potentiaaliset ostajasi, aktivoimme myyjäsi uudelle tasolle ja toimitamme dataa, jolla olet aina kilpailijoitasi edellä. Ennen kaikkea: me toimitamme tulosta.
Unohda onnenkantamoiset ja kampanjamaiset keinot – aktiviteettien (kuten tapaamisten) haaliminen ei auta huonojen myyntitulosten selittelyssä. Valitse kumppani, jonka kanssa myyntitulokset sementoidaan pysyvästi uudelle tasolle.
”Onpas paksua tekstiä, en kyllä purematta niele”
Tiedän, lupaamamme kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Mainiot uutiset ovatkin, että se voi olla totta. Todisteet löydät asiakastarinoistamme:
- Accountor: Uusia asiakkaita haastavassa markkinatilanteessa
- Lime: Myynnin kumppanuus joka tuo tulosta
- Kaikki referenssit
Myynti ei ole helppoa, mutta siitä voi tehdä helpompaa ja tuottavampaa. Olipa tilanteesi hankala tai hyvä, sitä voi aina päivittää pykälän tai pari paremmaksi.
Jos et ole meitä aiemmin kokeillut, ota yhteyttä. Ja jos oletkin – ota silti! Meiltä löytyy hurjasti uusia apuja B2B-myyntiin.
Kun virität koneistosi menestyväksi näinä aikoina, olet suorastaan pysäyttämätön, kun markkina kääntyy kasvuun!
Markkinassa moni toimija lupaa kaikenlaista, mutta ainoastaan yksi myös toimittaa lupaamansa. Kysy lisää!
Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Saatat olla kiinnostunut myös näistä
B2B-myynnin mittarit: Palkitsetko saavutuksista vai yrityksestä?
Milloin viimeksi kyseenalaistit sitä, kehittävätkö myynnin mittarisi tulosta vai pelkkää tekemisen määrää? Soitot, sähköpostit ja tapaamiset ovat tyypillisiä määrällisiä mittareita, joita pitää olla ”tarpeeksi”. Mutta miksi?
Lue lisääOstaja edellä – Miten myynti lunastaa paikkansa uudenlaisessa B2B-maailmassa?
Itseohjautuva ostokäyttäytyminen haastaa B2B-myyntiä. Yrityksiltä vaaditaan nyt asiakasymmärrystä ja kykyä hyödyntää dataa.
Lue lisää