New Business Managerin päivä

Monet ovat kysyneet, minkälainen on tyypillinen työpäivämme. Tässä blogitekstissäni avaankin työpäiväni kulkua ja keskeisimpiä työtehtäviä, sekä tavoitteita New Business Managerina NBO:lla. Vaikka nykyään toiminkin Key Account Managerina, niin NBO:lla työskentelyn olen aloittanut New Business Managerina. Työpäiväni koostuvat kuitenkin yhä monista samoista osa-alueista kuin aiemmin – muita mielenkiintoisia vastuualueita unohtamatta.

Rakennan asiakkaillemme liidikantaa ja välitämme todennettuja myynnin mahdollisuuksia. Aamuni aloitan tulevan päivän hyvällä suunnittelulla. Jokaisella New Business Managerilla on salkussaan vähintään muutama asiakkuus, joiden ympärille työpäivät rakentuvat. Yleensä rytmitän päiväni niin, että keskityn kahteen asiakkuuteen päivän aikana. Asiakkuuksien hoitaminen pitää sisällään kontaktointityötä, asiakasviestintää, ja kaikkea mitä niiden ympärille kuuluu.

Valitsen valmiiksi yritykset, joita lähden päivän aikana kontaktoimaan, ja aloitan tutustumisen näihin. Tutustuminen ja tiedonhaku sisältää mm. yrityksen verkkosivujen läpikäymisen sekä sen hahmottamisen, miten esimerkiksi asiakkaani tarjoama tuote palvelisi kyseistä yritystä. Tämän kartoitustyön yhteydessä teen myös prospektointia, eli oikeiden päättäjien tunnistamisen kyseisestä yrityksestä. Tärkein asia päättäjäkeskustelun onnistumisen kannalta onkin hyvä valmistautuminen, ja työpäivä sekä työn tavoitteet ovat rakennettu niin, että huolelliseen työhön on varmasti aikaa. Keskusteluihin valmistautumiseen usein kuuluu myös personoidun sähköpostin lähetys ennen varsinaista puhelimitse tehtävää yhteydenottoa.

Itse työpäivä sisältää siis yrityksiin tutustumista, prospektointia, sähköpostien valmistelua ja niiden lähettämistä ja totta kai soittamista. Näiden lisäksi yhteydenpito asiakkaisiin on olennainen osa työpäivää. Asiakkaalle raportoidaan onnistumisista, tunnistetuista myyntimahdollisuuksista sekä muista huomioista ja havainnoista, joita teemme kontaktoidessamme heitä kiinnostavia yrityksiä. Lisäksi noin kerran kuukaudessa kokoonnutaan palaveriin, jossa käydään läpi kuukauden tekemistä. Nämä palaverit ovatkin oiva paikka miettiä yhdessä, miten jatkossa kehitetään tekemistä. Pystymme välittämään todennettujen myyntimahdollisuuksien lisäksi valtavasti tietoa siitä, mitä yrityksissä tapahtuu, ja tämän tiedon raportointi on toimitettujen tapaamisten lisäksi arvokasta informaatiota asiakkaillemme.  

Tärkeimmät työvälineet New Business Managerilla ovat puhelin sekä sähköposti. Puhelin on ensisijainen kontaktointityökalu sähköpostin tuodessa tukea asiakastyöhön. Lisäksi aktiivisessa käytössämme on prospektointityötä varten tarvittavat työkalut.

Vaikka jokainen New Business Manager keskittyykin pitkälti omaan työskentelyynsä siitä huolimatta, että joissain asiakkuuksissa onkin kerralla mukana useampikin New Business Manager, eli tuttavallisemmin NBM, niin vakiintunut käytäntö NBO:lla on yhteiset soittosparrisessiot kollegoiden kanssa; soitetaan yhdessä, sekä pohditaan uusia ideoita ja lähestymiskulmia, sekä annetaan palautetta ja tsemppiä toistemme suorituksista. Ilmapiiri meillä on joka tapauksessa aina kannustava, ja yhdessä tekeminen sekä toistemme tsemppaaminen antavat mahtavasti energiaa hommiin!

Koska asiakkaamme ovat hyvin erilaisia, ja monen eri alan yrityksiä, tuo se tietenkin vaihtelua päiviin. Meillä NBO:lla pääsee jatkuvasti oppimaan uutta sekä haastamaan omaa osaamistaan uuden parissa. Yksi parhaimpia puolia täällä työskennellessäni onkin ollut tutustuminen ja ymmärryksen kasvu niin monesta upeasta asiakkuudesta, ja oman työni kautta aikaansaadut konkreettiset tulokset asiakkaan myyntiprosessin alkuvaiheilla.

Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Nea
Nea Nuutinen Key Account Manager (Vanhempainvapaalla) 040 701 7557