Ostajan haaste: Ilmianna hyvä myyjä tai asiakaskokemus!

Olen viime viikkoina seurannut mielenkiinnolla trendiä sosiaalisessa mediassa: Nordic Business Forumin euforisten kokemusten jakamisen lisäksi feedissä näkyy yhä useammin kokemuksia tökeröstä asiakaspalvelusta, paskoista myyjistä ja onnettomista asiakaskokemuksista. Huomattavasti enemmän, kuin hyviä kokemuksia. Eilen illalla liityin sitten itsekin kuoroon luettuani suorastaan karmeista myyjäkokemuksista. Sitten havahduin. Eihän sen näin pitäisi mennä. Tehdään tälle stoppi. Annetaan hyvän kiertää paskan sijasta. Tule mukaan! I dare you! Myynti on yksi rankimmista valkokaulustöistä ja samalla tuo ammatti sisältää kaikenlaisia persoonia laidasta laitaan. Monesti eroavaisuudet koetussa laadussa johtuvat kokemuksesta tai sen puutteesta. Toki niitä erikoistapauksiakin löytyy, onneksi kovin vähän. Myyntiä voi opiskella, mutta erinomaiseksi siinä kehitytään monenlaisissa käytännön liemissä kypsymällä. Oppi ei tule ilmaiseksi ja monelle oppirahojen maksua on kertynyt matkalla ammattitaitoon turhan paljon. Mikäli siis tunnet tällaisen ammattilaisen, tee hänelle palvelus. Ilmianna ensi kerralla sosiaalisessa mediassa hyvä myyjä tai myyntikokemus. Tai jos julkinen estradi on liikaa, suosittele tätä ihmistä tai yritystä sopivalle tuttavallesi. Jos tuokaan ei onnistu, sano ainakin kiitos ja kerro miksi kiität.

Minä ainakin haluan uskoa, että laittamalla hyvä kiertoon saa aina sitä myös takaisin.

  Huonoja kokemuksia ei myöskään tule sietää -sitä en tarkoita. Anna asioiden mennessä vihkoon suoraa, rakentavaa palautetta. Jos mokomasta ei opita, naulaa tuo sankari tai hänen edustamansa yritys vasta sitten sosiaalisessa mediassa ristille. Haluan näet myös uskoa, ettei kukaan jolla on omat asiat kunnossa halua lähtökohtaisesti kellekään tieten tahtoen pahaa. Ja tällä tarkoitan ennen kaikkea sitä hermosi vienyttä myyjää, en niinkään Sinua siitä tuohtumisesta. Jos taas olen itse kanssasi joskus sählännyt, kerro tästä ja pian! Arvostan aina palautetta. Toivon, että nostamalla hyviä kokemuksia esiin tieto hyvästä palvelusta leviäisi huonojen kokemuksien sijaan. Tämän myötä taas toivon, että huonojen kumppaneiden tai myyjien kanssa ei tarvitsisi enää askarrella, koska joku on vinkannut minulle jo hyvän. No niin, eiköhän idea tullut selväksi. Jatkan enää näyttämällä esimerkkiä tuoreella henkilökohtaisella kokemuksella: Mika Jordanov, kiitos mainiosta myyntityöstä. En ollut aiempien yhteydenottojen myötä vakuuttunut siitä, että Vainusta olisi myyntiorganisaatiolleni tarpeeksi hyötyä. Sinä olit päättänyt, että tietoni täytyy päivittää ja soitit ja pääsit kylään. Teimme pian kaupat ja olen ensimmäisten päivien jälkeen tyytyväinen käyttäjä! Erityisesti pidin siitä, että noudatit pariakin oppia, jota pidän itsekin myyntityössä tärkeänä. Sinä teit sen yritykseni tarpeista johtaen ja siksi teit myös kaupat. Keep on rockin´ & keep on selling! Nyt on Sinun vuorosi. Niin, juuri Sinä. Muista tämä haaste, kun ensi kerran saat hyvää palvelua tai kohtaat hyvän myyjän! Ei se edes maksa mitään! Tämä oli nyt myynnin ja ostamisen näkökulmasta, mutta voit soveltaa tätä myös muihin tehtäviin. Ilmianna vaikka hyvä kollega!

Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Jani
Jani Ojala Sales and Marketing Director, Partner 040 171 2223