twoday

NBO parantaa twodayn myynnin osumatarkkuutta (julkaistu 25.9.2025)

Kun myynti keskittyy tarkkaan rajattuun kohderyhmään, jokainen kontakti on arvokas. NBO auttaa twodayn myyntiä pääsemään keskusteluihin toivottujen päätöksentekijöiden kanssa ja saavuttamaan tuloksia suuryrityssegmentissä.

”NBO luo kontakteja strategisiin kohdeyrityksiin ja rakentaa verkostoja niiden sisälle. Samalla keskustelu nousee operatiiviselta tasolta C-level-johtajien tasolle”, Suomen myynnistä vastaava myyntijohtaja Saku Sell sanoo.

Digitalisaation vaatimassa suunnittelussa, johtamisessa, kehittämisessä ja operoinnissa asiakkaitaan auttava twoday palvelee Suomessa niin julkishallintoa kuin yksityisiä enterprise-asiakkaitakin. Konsernin liikevaihto on noin 300 miljoonaa euroa ja työntekijöitä on noin 3000, joista Suomessa työskentelee yli 600.

Saku Sell, myyntijohtaja

“NBO:n tapa toimia on läpinäkyvä ja sopivan tiivis meidän kaltaisellemme toimijalle, jolle ymmärrys kohdeyritysten tilanteesta on kriittistä.”

Saku Sell, myyntijohtaja
Haluatko asiakaskokemukset suoraan sähköpostiin? Tilaa NBO:n uutiskirje!

”Kokemukseni ovat olleet erittäin positiivisia. NBO:n tapa toimia on läpinäkyvä ja sopivan tiivis meidän kaltaisellemme toimijalle, jolle ymmärrys kohdeyritysten tilanteesta on kriittistä”, Sell sanoo.

”NBO:n toimittamasta myyntimahdollisuudesta meni kaksi kuukautta, ja meillä oli kolmensadan tuhannen euron tilaus käsissämme täysin uuteen asiakkuuteen. Siitä alkoi yhteistyö, joka kasvaa edelleen tänäkin päivänä.”

Sell huomauttaa, että esimerkistä poiketen myyntisyklin pituus toimialalla on keskimäärin pari vuotta. Sen vuoksi yhteistyöhön myynnin kumppanin kanssa on suhtauduttava pitkäjänteisesti. Muutamassa kuukaudessa ei voi vielä tietää, kuinka paljon yhteistyö lopulta tuottaa.

NBO on uusasiakashankinnan erikoisosaaja

”Fakta on, että myyjien aika ei riitä tekemään soittotyötä tarpeeksi kattavasti. Heillä pitäisi olla mahdollisuus keskittyä strategiseen tekemiseen”, Sell sanoo.

Globaalin strategian mukaisesti twodayn myynti keskittyy nyt neljään toimialaan, joita ovat energia- ja infrastruktuuriala, valmistava teollisuus, sosiaali- ja terveysala sekä julkishallinto. Suomessa myös pankki- ja vakuutustoimiala on tärkeä. NBO:n avulla uusi kohderyhmäfokus on viety tehokkaammin osaksi arkea.

”Ei riitä, että hankkii pari kaveria tekemään kontaktointia omaan organisaatioon, vaan työtä pitää myös johtaa. Meillä ei olisi ollut eväitä tehdä päivittäistä johtamista sillä tasolla kuin NBO sen osaa tehdä.”

“Tiedämme jo etukäteen, mitä asiakkaalla on meneillään, kuka päättää ja minkälaisia hankkeita on käynnissä.”

NBO:n tuottama data auttaa löytämään oikean suunnan myynnille

”Saamme NBO:lta tietoa asiakasorganisaatioista ja pystymme valmistautumaan palavereihin niin, että voimme olla ”ajajan” paikalla. Tiedämme jo etukäteen, mitä asiakkaalla on meneillään, kuka päättää ja minkälaisia hankkeita on käynnissä”, Sell kuvaa NBO:n toimintamallin etuja.

”NBO varmistaa, että meillä on määrällisesti tarpeeksi aktiviteetteja ja että opimme ymmärtämään koko asiakkaan organisaation ja päätöksentekijät. On paljon toimijoita, jotka buukkaavat vain tapaamisia, mutta emme halunneet lähteä siihen. Sen sijaan keskitymme tarkastelemaan myyntimahdollisuuksia edistäviä keskusteluja ja tavoittelemme laajempaa peittoa asiakasorganisaatioihin.”

Myynnissä määrällä viitataan usein siihen, että tavataan paljon ihmisiä. Sellin mukaan tärkeämpää on se, että oikea kumppani vuorovaikuttaa kohderyhmän kanssa ja keskusteluista kertyy määrällisesti paljon dataa. Näin myyntiaktiviteetteja on helpompi suunnata kannattavasti.

NBO on osa twodayn myynnin kokonaisuutta

Sell mittaa yhteistyön kannattavuutta seuraamalla, millaisia keskusteluja NBO on kohderyhmän kanssa käynyt, millaisia tapaamisia niistä on tullut, sekä paljonko tarjouksia ja kauppoja on saavutettu. Tavoitteena on nousta keskusteluissa taktiselta tasolta päätöksentekijätasolle.

Lisäksi twoday seuraa uuden strategiansa tavoitteiden toteutumista myös myynnin päivittäisessä työssä.

”Jos haluaa saada aikaan suuren rakenteellisen muutoksen, siihen pitää investoida ja uskoa. Se ei tapahdu itsestään ja vie aikaa. NBO on osa kokonaisuutta ja myynnin palanen, joka tukee muutostamme.”

“Ei riitä, että saamme tapaamisen, ja myyjämme käy juomassa kahvit jonkun kanssa – lopulta ROI ja eurot ratkaisevat.”

NBO:n tavoitteena on tarjota paras mahdollinen tuotto asiakkailleen, ja siksi työntekijöiden palkitseminen perustuu asiakkaiden saamiin tarjouksiin ja kauppoihin. Mittareita seurataan yhdessä. Saku Sellin mielestä se on ainoa oikea tapa ja yksi syistä, miksi twoday käyttää NBO:ta.

”Ei riitä, että saamme tapaamisen, ja myyjämme käy juomassa kahvit jonkun kanssa – lopulta ROI ja eurot ratkaisevat. Tuplasimme yhteistyön NBO:n kanssa kesän jälkeen ja panostamme siihen ison summan rahaa, joten pitäähän sille takaisinmaksu olla.”

Näkyvyys myyntimahdollisuuksien rakentumiseen saa aikaan positiivisen kierteen

”NBO:n keskustelumuistiot näkyvät reaaliaikaisesti koko myynnille, jolloin syntyy ”pöhinää”. Myynti on fiilislaji, ja pöhinästä syntyy positiivinen kierre. Jos pöhinää on jossain taustalla, niin eihän siitä kukaan tiedä, ja fiilis taantuu.”

Sellin mukaan on tärkeää, että keskustelumuistiot ovat näkyviä ja niistä voivat hyötyä kaikki. Ne käydään myös läpi yhdessä viikoittaisissa myynnin palavereissa. NBO:n Dashboard-työkalusta myyjät näkevät konkreettisesti, että myyntisuppilo toimii ja sieltä tulee euroja ulos. Tämä luo uskoa myyjille.

”NBO:n henkilöt ovat erittäin asiallisia ja ammatillisia, mikä näkyy myös keskusteluissa asiakkaiden kanssa. Arkeni tuppaa olemaan täynnä kaikennäköistä tekemistä, joten on aivan mahtavaa, että saan tukea NBO:lta myös myynnin kehittämistyöhön ja esimerkiksi CRM:n räätälöintiin niin, että se tukee strategista muutostamme.”

Sell muistuttaa, että kontaktointityön johtaminen ei ole helppoa. Hän suosittelee NBO:ta yrityksille, jotka haluavat keskittyä omiin vahvuuksiinsa ja hyödyntää ulkopuolisen asiantuntijan tukea. Hän lisää, että onnistunut yhteistyö edellyttää aikainvestointia ja yhteistä kehittämistyötä.

”Jos lähtöajatuksena on antaa briiffi ja jäädä odottamaan tuloksia, lopputulos ei voi olla hyvä.”

“NBO:n Dashboard-työkalusta myyjät näkevät konkreettisesti, että myyntisuppilo toimii ja sieltä tulee euroja ulos. Tämä luo uskoa myyjille.”

Organisaatio: twoday
Toimiala: Digitaaliset palvelut, dataohjattu päätöksenteko ja räätälöity ohjelmistokehitys
Haastateltava: Saku Sell, myyntijohtaja
Yhteistyön kesto: 1.1.2024 alkaen

Kiinnostuitko? Kysy lisää!