NBO:n systemaattinen myyntityö on tuonut NCC Property Developmentille tuloksia. Kun tieto kohderyhmästä on fiksusti saatavilla, on helppo rakentaa oikea tilannekuva ja lähestyä potentiaalista asiakasta oikealla hetkellä.
”Myyntiprosessin alkupää ratkaisee paljon. Pipelinelle pitää saada tarpeeksi oikeanlaisia myyntimahdollisuuksia, jotta sieltä pystyy suodattamaan kauppoja. Minulla on NBO:n hyvä organisaatio ja kaksi tosi hyvää työntekijää siinä tukenani”, Uku Jaatinen, myyntijohtaja, NCC Property Development, sanoo.

“NBO tekee meille pitkäjänteistä uusasiakashankintaa ja prospektointia kaikkiin asiakassegmentteihin. On mahtavaa, että voin kohdistaa NBO:n tuen sinne, missä sitä eniten tarvitsen.”
Uku Jaatinen, myyntijohtajaNCC Property Development on johtavia rakennusalan yrityksiä Pohjoismaissa. Se rakentaa uusia toimistokiinteistöjä tai konvertoi vanhoja, elinkaaren päässä olevia kiinteistöjä uusiin tarkoituksiin. Myynti vastaa organisaatiossa vuokrauksesta eli siitä, että kiinteistöihin saadaan vuokralaisia. NBO on tärkeä osa myyntitiimiä.
”Hankkeen eri vaiheissa tarvitaan eri kokoisia vuokralaisia. NBO tekee meille pitkäjänteistä uusasiakashankintaa ja prospektointia kaikkiin asiakassegmentteihin. On mahtavaa, että voin kohdistaa NBO:n tuen sinne, missä sitä eniten tarvitsen.”
Myyntiprosessin eri vaiheisiin tarvitaan erilaista osaamista
”Myyjän rooli on nykyään tosi laaja. En ole vielä tavannut sellaista myyjää, joka olisi erinomainen prospektoimaan, kylmäsoittamaan, viemään kauppaa eteenpäin, klousaamaan ja rakentamaan asiakassuhdetta. Koko prosessia ei pysty hoitamaan yksin parhaalla mahdollisella tavalla.”
Myynnin alkupään työ vaatii analyyttista ja kurinalaista prosessin hallinnointia. Systemaattinen muistiinpanojen tekeminen ja kalenterinhallinta on kriittistä, koska ajoitus on B2B-myynnissä tärkeää.
”NBO:n avulla saan hiottua myyntiprosessin toimivaksi. Jokaisesta osa-alueesta vastaa sen parhaiten osaava ihminen. Meillä on NBO:n kanssa tosi hyvä ja toimiva koneisto.”
“Pystyn rakentamaan oikean tilannekuvan ja tekemään parempaa myyntiä Dashboardin avulla.”
Dashboard on ainutlaatuinen työkalu
Jaatinen seuraa myynnin alkupään pipelinea NBO:n Dashboardista. Työkalusta hän näkee reaaliajassa, kenelle on soitettu, mitä on keskusteltu ja mikä organisaatioiden tilanne on.
”Dashboard toimii äärettömän hyvin. En ole nähnyt vastaavaa järjestelmää yhdelläkään yrityksellä.”
Jaatisen mielestä on hedelmällistä, että NBO:n työntekijät lähestyvät koko päätöksentekoon osallistuvaa tiimiä ja kirjaavat tarkat muistiinpanot sekä Dashboardiin että NCC Property Developmentin järjestelmään.
”Teillä on tapana käydä koko johtoryhmä läpi – se ei ole vain yksi kiinteistöjohtaja, vaan mukana on näkemykset talousjohtajalta, HR:ltä, parhaassa tapauksessa myös toimarilta, sekä kiinteistöihmisiltä. Pystyn rakentamaan oikean tilannekuvan ja tekemään parempaa myyntiä Dashboardin avulla.”
NBO on enemmän kuin ulkoistetun palvelun tarjoaja
Jaatinen yllättyi positiivisesti siitä, miten vahvaan integraatioon ja tiiviiseen yhteistyöhön NBO oli valmis.
”Tuntuu siltä, että NBO:n työntekijät ovat kollegoitani, eivät vain ulkoistetun palvelun tarjoajia. He osaavat karsia epäolennaiset firmat, tunnistaa hyvät liidit ja antaa rakentavaa palautetta. Onneksi he ovat tässä mukanani – siitä on iso apu.”
Jaatinen arvostaa NBO:n tarjoamaa tietoa kohderyhmän tilanteesta enemmän kuin turhia palavereita. Hänen periaatteenaan on tavata potentiaalisia asiakkaita vain oikeaan aikaan. C-tason päättäjät eivät jaksa palaveerata toimitiloista ilman akuuttia tarvetta.
“Tiimi on loistava ja aina valmis kehittämään yhdessä.”
”Yhteistyön alussa oli hankkeita, joissa lähestyimme uusia asiakassegmenttejä, emmekä pystyneet tekemään prospektointia niin tarkasti. Silloinkin NBO kaivoi esiin kunnon liidejä. Voin luottaa siihen, että kaikki olennaiset firmat ovat pipelinessa.”
Tiiviissä yhteistyössä etuna on, että tekijätiimiä ei piiloteta projektipäällikön taakse. Muutoksiakin on tehty, jotta yhteistyö on saatu toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.
”Tiimi on nyt loistava ja aina valmis kehittämään yhdessä. Haluan pitää heistä kiinni ja jatkaa yhteistyötä, vaikka markkina olisikin hiljainen. Haastavassa tilanteessa kannattaa rakentaa pipelinea niin kuin olemme tehneet. Sitten kun markkina lähtee nousuun, pääsemme nauttimaan työn hedelmistä.”
Pitkäjänteinen kumppanuus myyntiprosessin alkuvaiheeseen
Jaatinen suosittelee NBO:ta yrityksille, joiden myyntisyklit ovat pitkiä ja kohderyhmän päätöksenteko on monimutkaista. NBO:ta kannattaa käyttää myös silloin, kun myyjän rooli on laaja ja myyntiprosessin alkupään hoitamiseen tarvitaan systemaattista tukea.
”Liiketoiminnassamme päätökset ovat isoja ja voi kestää puolesta vuodesta viiteen vuoteen saada kauppa maaliin. On tärkeää olla myyntiprosessin alussa kertomassa itsestään, jotta osaamme olla yhteydessä silloin, kun ostopäätös on ajankohtainen.”
Organisaatio: NCC Property Development
Toimiala: Kiinteistökehitys
Haastateltava: Uku Jaatinen, myyntijohtaja
Yhteistyön kesto: 1.1.2023 alkaen
Kiinnostuitko? Kysy lisää!
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
NBO parantaa twodayn myynnin osumatarkkuutta (julkaistu 25.9.2025)
Kun myynti keskittyy tarkkaan rajattuun kohderyhmään, jokainen kontakti on arvokas. NBO auttaa twodayn myyntiä pääsemään keskusteluihin toivottujen päätöksentekijöiden kanssa ja saavuttamaan tuloksia suuryrityssegmentissä.
Lue lisää AccountorUusia asiakkaita haastavassa markkinatilanteessa (julkaistu 14.6.2025)
UUSI: Pitkän myyntisyklin palveluissa on tärkeää ylläpitää jatkuva keskusteluyhteys potentiaalisiin asiakkaisiin. NBO:n avulla Accountor on onnistunut kohdistamaan myyntiä oikeaan aikaan oikeaan kohderyhmään ja saamaan kauppaa muuttuneessa markkinassa.
Lue lisää LimeMyynnin kumppanuus, joka tuo tulosta (julkaistu 23.5.2025)
Lime arvostaa tiivistä ja aktiivista yhteistyötä, jossa NBO:n asiantuntijat auttavat heidän myyjiään menestymään.
Lue lisää