Datajohteisuus on lisännyt tarkkuutta ja tehoa Advanian ulkoistetun myynnin ohjaukseen. Yhteistyö NBO:n kanssa on ollut sekä opettavaista että tuottoisaa.
Advania haki kumppania pitkäjänteiseen myynnin tukemiseen. Eri vaihtoehtojen seulomisen jälkeen he aloittivat pilotin NBO:n kanssa. Kokonaisuus toimi, kemiat kohtasivat ja yhteistyö on jatkunut jo reilun parin vuoden ajan.
”Parasta yhteistyössä on ollut avoin, suora keskustelu, selkeä yhteistyön seuranta sekä parantamisen halu. NBO:laiset ovat ottaneet olennaisesti vastuuta ilman, että meidän ole tarvinnut edistää sitä”, sanoo Advanian uusasiakashankinnasta, isommista ulkoistuksista ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Jari Meri.
Advania tuottaa IT-infrastruktuuri- ja asiantuntijapalveluita Suomessa, Pohjoismaissa ja Britanniassa ja tukee yritysten menestystä teknologian ja palvelujen kautta. Vahvasti datan avulla johdettu myynnin yhteistyö on kehittänyt ulkoistuksen koordinointia ja tuonut uusia oivalluksia myös Advanian myynnin strategiaan.
“Parasta yhteistyössä on ollut avoin, suora keskustelu, selkeä yhteistyön seuranta sekä parantamisen halu.”
Jari Meri, Business Development DirectorOhjausryhmä auttaa suuntaamaan panokset oikein
Advania ja NBO pitävät säännöllisiä ohjausryhmäpalavereja, joissa molempien tiimien johto kokoontuu analysoimaan ja ennustamaan myynnin tilannetta.
Ohjausryhmätoiminta on merkittävä osa NBO-yhteistyötä ja vie perinteisen raportoinnin uudelle tasolle. Myyntiä ja yhteistyötä kehitetään datan avulla.
Jari Meri kokee, että ohjausryhmäkäytäntö on tuonut tarkkuutta kohderyhmän hoitoon ja ohjannut panosta oikeisiin paikkoihin. Ohjausryhmäpalavereissa on esimerkiksi arvioitu, miten Advanian viesti toimii eri kokoluokan kohderyhmissä. Näin tarinaa ja tarjoamaa on voitu muokata puhuttelemaan asiakkaita entistä paremmin.
“Lähestymisen on mukauduttava loppuasiakkaan kiinnostuksen kohteisiin. Ohjausryhmäkäytäntö on tuonut ryhtiä meidänkin toimintaamme.”
Faktat löytyvät helposti Dashboardista
Advania käyttää myynnin ohjaamiseen Dashboardia, joka on NBO:n kehittämä raportointityökalu. Dashboardin valmiit näkymät kertovat myynnin tilanteen koko tiimille hetkessä.
Luottamuksellisen tiedon vaihtoon kumppanin kanssa on oltava valmiudet, sanoo Meri. Dashboard tuo faktat pöytään ja on helppo todeta, mikä etenee ja mikä ei.
“Dashboard sopii ulkoistetun myynnin ohjaamiseen hyvin, koska numerot eivät valehtele.”
Meren mukaan Dashboardista löytyvä tieto on kuin todiste, joka tekee lopun arvailusta. Jos vaikkapa onnistumisprosentti laskee, markkinassa saattaa olla muutoksia ja faktat löytyvät Dashboardista. Datan kautta päästään kiinni syihin, joista poikkeamat johtuvat.
Yhteistyö on luottamuspeliä
Koska B2B-liiketoiminnassa tuloksia joutuu odottamaan, luottamuksen syntyminen on tärkeää. Meri on ollut tyytyväinen yhteistyöhön erityisesti siksi, että NBO on haastanut Advanian tiimiä positiivisella tavalla ja auttanut heitä kehittymään.
Haastaminen, ideoiden ja ehdotusten esille tuominen sekä säännöllinen vuorovaikutus ovat auttaneet luottamuksen syntymisessä.
“Yhteistyö on kehittänyt myös omaa toimintaamme. Toimimme yksinkertaisesti paremmin havaitun ja tutkitun tiedon kautta.”
Tulokset puhuvat puolestaan
”NBO:n myyntimahdollisuuksista konvertoituu tarjouksiksi yli 43 %. Tästähän on jo suoraan todennettavissa, että NBO:n työntekijä on osannut puhua samaa kieltä kuin me puhumme loppuasiakasta tavatessamme.”
Pitkien myyntisyklien liiketoiminnassa on löydettävä oikea aikaikkuna myyjän tapaamiselle. Myyjillä on taipumus keskittyä lämpimiin, lähellä päätöstä oleviin liideihin, ja tulevaisuuden potentiaaliset tapaukset voivat jäädä vähemmälle huomiolle. NBO:n apu on ollut tärkeää pitkäjänteisessä yhteydenpidossa ja ajoituksen onnistumisessa.
”NBO on lisännyt tunnettuuttamme kohderyhmässä, jossa haluamme olla läsnä. Lopuksi on mainittava tuloksellisuus – yhteistyö on selkeästi tuottanut meille rahaa investointia vasten.”
Meri suosittelee NBO:ta B2B-organisaatioille, jotka haluavat rakentaa kokonaisuuksia ja kumppanuuksia, ja joille kertakauppa tai ”luukuttaminen” eivät ole ensisijaisia tavoitteita. NBO:n täsmätyöskentely varmistaa, että yritys osaa tarjota asiakkaalleen kilpailuetuja, säästöjä tai muita liiketoimintaa parantavia hyötyjä.
Organisaatio
Advania
Toimiala
IT- ja konsultointipalvelut
Haastateltava
Jari Meri, Business Development Director
Yhteistyön kesto
1.3.2021 alkaen
Kiinnostuitko? Kysy lisää!
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Tuloksia, fiksumpaa ajankäyttöä ja eväitä myynnin kehittämiseen
NBO:n laadullinen näkökulma sai Avidlyn vaihtamaan myynnin kumppania. Tapaamisia ei enää sovita, jos ostotarve ei ole ajankohtainen.
Lue lisää Taiste OyVuorovaikutukseen panostamalla moninkertaisiin tuottoihin
Taiste rakensi uuden outbound-myynnin toimintatavan yhdessä NBO:n kanssa. Tiivis vuorovaikutus on menestyksekkään yhteistyön ydin.
Lue lisää FiskarsFiskars vaatii korkeaa tasoa ulkoistuskumppaneiltaan
Fiskarsin laatubrändi luottaa NBO:n ammattilaisiin prospektoinnissa ja kohderyhmän hoidossa.
Lue lisää